Ing. Jakub TAKÁCS
Hoci Katedra dopravných stavieb nie je veľká, aj na nej sa môžete stretnúť so zaujímavými ľuďmi. Jedným z nich je aj doktorand Ing. Jakub Takács, s ktorým som spravila tento rozhovor. 🙂
Ako ste sa dostali k štúdiu stavebníctva? Chceli ste to od detstva alebo ste sa k tomu dostali inou cestou?
Môj dedko robil majstra na stavebnom učilišti, otec mal stavebnú firmu, čiže ako chlapec keď som si mal vybrať strednú školu, dali mi na výber stavebnú priemyslovku do Nitry alebo do Trnavy. Niečo ako gymnázium alebo iný smer nepripadal do úvahy. Ale popravde cestu k stavebníctvu som si našiel až v poslednom ročníku na strednej škole, dovtedy som sa o to vôbec nezaujímal a mal som v pláne ísť študovať iný odbor.
Asi každý študent máva predmety, ktoré ho nebavia, prípadne mu nejdú. Mali ste niečo také aj Vy?
Najväčšiu námahu som mal paradoxne na anglickom jazyku. Venoval som jej asi trikrát viacej času ako matematike alebo iným výpočtovým predmetom. Ale predmety samotné ma bavili, dosť veľa urobí prednášajúci alebo cvičiaci, vtedy aj z nezáživného predmetu sa stane predmet, na ktorý sa tešíte.
Mnoho študentov máva počas štúdia chuť skončiť so školou, aj napriek tomu, že sú už vo vyššom ročníku. Mali ste aj Vy niekedy takýto stav počas Vášho štúdia/praxe? Čo Vám pomohlo to v takejto situácii nevzdať a pokračovať ďalej?
Osobne som takýto pocit nezažil. Myslím, že keď sa venujete poriadne každému zadaniu a odovzdávate ich načas, nemáte ani čas premýšľať o skončení štúdia 😀
Myslím, že keď sa venujete poriadne každému zadaniu a odovzdávate ich načas, nemáte ani čas premýšľať o skončení štúdia.
Momentálne pôsobíte ako doktorand na katedre dopravných stavieb. Prečo ste sa rozhodli pokračovať v štúdiu a nešli naplno do praxe?
Už počas štúdia ma fascinovala možnosť pokračovať ďalej a venovať sa výskumu a možnosti vyučovať. Ďalším dôvodom je potreba neustále sa učiť nové veci, čo mi pokračovanie v štúdiu umožnilo. A po troch rokoch môžem povedať, že ma oveľa viacej baví vyučovať ako byť zavretí v projekčnej kancelárii alebo na stavbe.
Čím si vás získala doprava, že ste sa rozhodli prejsť z technológii k tomuto odboru? Nebola to veľká zmena?
V rámci voľného času počas štúdia som navštevoval rôzne výberové predmety a snažil sa rozšíriť si vedomosti. K doprave som sa dostal, keď som sa rozhodol na katedre robiť prácu ŠVK, ktorá ma bavila a po ukončení tejto práce sa ma vedúci katedry opýtal, či by som nemal záujem ísť ku ním na doktorát. Keďže ma baví matematika a architektúra, tak som si našiel tému kde viem využiť obe oblasti, a to je verejný priestor a mobilita.
Na začiatku to bolo celkom náročné, musel som si veľa vecí doštudovať a presvedčiť ostatných kolegov, že aj technológ sa vie uchytiť na doprave.
Čím podľa Vás môže katedra dopravných stavieb prilákať študentov, aby sa rozhodli pre inžinierske/doktorandské štúdium práve u nich?
Predovšetkým nedostatkom dopravných projektantov a inžinierov v praxi. V posledných rokoch čoraz menej študentov si vyberá odbor IKDS a tým pádom aj našu katedru, čo sa odzrkadľuje na počte študentov, ktorý odídu do praxe. Čo pôsobím tri roky na katedre, tak zakaždým už boli v piatom ročníku študenti podchytení nejakou firmou a tým pádom mali po ukončení štúdia zabezpečenú aj robotu.
Vekový rozdiel medzi Vami a študentmi je pomerne malý. Vnímate to skôr ako výhodu, alebo nevýhodu? Nemáte problém získať si rešpekt?
Ako prvák som s tým mal dosť veľký problém, keďže som sa zrazu ocitol ako cvičiaci svojim kamarátom a je ťažké donútiť niekoho brať vás ako cvičiaceho keď už roky chodíte na pivo. Ale teraz s tým už nie je problém. Skôr je to výhoda, že študenti nie sú až pod takým stresom na cvičeniach a zároveň vás aj rešpektujú. Len si vždy musíte nastaviť hranice a dávať si pozor s kým skončíte na karaoke 😀
Ako hodnotíte dištančné štúdium (negatíva/pozitíva)? Je niečo, čo by ste z neho radi preniesli aj do prezenčného štúdia?
Jednou z najväčších výhod je, že sme boli donútení zdigitalizovať všetky pomôcky. Tie vieme používať aj teraz počas prezenčnej výučby a myslím, že sa to z tejto stránky dosť skvalitnilo. Čo som si ja zachoval z dištančnej formy je classroom a možnosť online konzultácii. Príde mi to praktickejšie keď je to všetko v jednej zložke a neposiela vám to každý cez email alebo AIS. Rovnako nemusí študent týždeň čakať, kým mu prinesiem opravené zadanie ale viem mu ho priebežne pozrieť. Nie pri každom predmete sa to dá, a keď máme projekčné zadania, tak tam je zase lepšia priama konzultácia.
Nevýhodou je určite, že študentom sa veľa uľahčovalo počas dištančnej výučby a teraz to začínajú pociťovať. Rovnako aj skúšky, keďže cez počítač je študent vždy o krok napred pred skúšajúcim pri podvádzaní.
Ako vnímate Slovensko z hľadiska rozvoja dopravy? Viem, že veľa cyklistov je stále nespokojných s malým množstvom cyklotrás a tiež nemôžem opomenúť vtipy o výmoľoch na neopravených cestách…
Myslím, že v posledných rokoch sa to začína zlepšovať, aj keď vtipy o našej diaľnici ostanú akýmsi folklórom. Cyklistika sa dostáva dosť do popredia, veľa miest sa tomu začína prispôsobovať budovaním infraštruktúry. Sám som fanúšikom tejto dopravy, ale nemôžeme chcieť urobiť zo slovenských miest Kodaň alebo Amsterdam. Slovensko má iné klimatické a terénne podmienky rovnako aj mentalitu ľudí. Keď sa budú realizovať projekty z cyklodopravy ako v posledných rokoch, tak onedlho začneme pociťovať pozitívny dopad.
Cyklistika sa dostáva dosť do popredia, veľa miest sa tomu začína prispôsobovať budovaním infraštruktúry.
Konštruktéri si na stavbách všímajú zle prevedené detaily, statici zasa nosné systémy.. Máte aj Vy nejakú takúto „pracovnú deformáciu“, ktorá vás prenasleduje, keď idete napr. ráno do práce alebo na prechádzku do mesta?
Keďže mám rád matematiku a venujem sa dostupnosti, tak si rád počítam vzdialenosti medzi jednotlivými bodmi. Napríklad zastávkami MHD, prípadne keď cestujem ďalej tak medzi mestami. Ale keďže som študovaný technológ a štyri roky brigádujem v statickej kancelárii, tak myslím, že ma zaujme každá stavbárska deformácia.
Je nejaký projekt, ktorého by ste sa rád zúčastnil, alebo ho sám zrealizoval?
Som rád, že som sa tento rok mohol podieľať na vypracovaní novej normy pre mestské komunikácie a presadiť si tam prísnejšie požiadavky na pešiu a cyklistickú dopravu.
A mimo stavbárskych projektov by som sa rád zúčastnil Vrakmánie, ktorá sa uskutoční posledný augustový týždeň, tak kto ešte váha, stále sa môže registrovať 😀
Na záver: Máte nejakú radu, ktorú by ste chceli odovzdať našim (budúcim) študentom? Nájdite si rovnováhu medzi školou, prácou a voľným časom. Určte si priority tak aby ste boli spokojní sami so sebou. Každý predmet je len tak náročný, ako si ho spraví študent. Preto keď budete ku všetkému pristupovať zodpovedne, tak nebudete mať s ničím problém.
Určte si priority tak aby ste boli spokojní sami so sebou.