Ako si to zorganizovať v počítači
Konečne, po 4 rokoch, som prišla na to, ako nemať bordel v materiáloch a zadaniach do školy. Po každom semestri som prežívala neskutočnú nechuť do triedenia tej kopy papierov, čo sa vytvorila za 13 týždňov semestra + pár týždňov skúškového. A keď som to konečne upratala, to isté ma čakalo ešte v elektronickej forme v mojom PC. No na zbláznenie. Ale teraz som si povedala NIE. Teraz v tom budem mať poriadok už od začiatku.
Najdôležitejšia vec v e-materiáloch je pomenovávať ich tak, aby keď ich po týždni alebo mesiaci budeš hľadať, si vedel/a, ako sa naozaj volajú. A keď po roku budeš chcieť kamarátovi alebo kamoške z nižšieho ročníka niečo poslať, tak budeš vedieť jednak kde to nájdeš a ktorá verzia je tá správna.
Takže. Na začiatku štúdia som začala tým, že som si vytvorila súbor škola. Nikde inde neukladám veci zo školy, len tam. Žiadne bočné súboríky, nič. Len do školy.
V škole mám vytvorené súbory pre každý semester: 1BC_1.semester_ZS_2018. Najlepšie je dávať veciam také názvy, že sa ti budú pekne skladať po poradí a nie všelijako. Preto mám 1BC, 2BC, 3BC, 4BC…
Momentálne najviac navštevujem súbor 4BC_7.semester_ZS_2021. Tam na mňa čaká zoznam predmetov, ktoré tento rok absolvujem. Zoradila som si ich podľa mnou stanovenej dôležitosti a náročnosti: 01_Ateliér 4. Nasleduje 02_Ateliér – urbanizmus. Za ním ide 03_KPS_5 a tak ďalej… Mimo tieto súbory si ešte ukladám pdfko s rozvrhom, prípadne nejaké potvrdenia zo školy, ktoré riešim v konkrétnom semestri.
Otvorím si napríklad súbor 03_KPS_5. Tu sa nachádza viacero súborov, ktoré obsahuje každý predmet semestra. Vždy mám súbor Prednášky, kam si ukladám word poznámky z prednášok. Ďalej súbor Cvičenia, kde mám zasa poznámky z cvičení. Učitelia často posielajú aj pomôcky, ktoré však niekedy nie sú zatriedené medzi jednotlivé zadania, tak tie dávam do spoločného priečinka Pomôcky. V pomôckach mávam niekedy aj súbor Skriptá, kde sa nachádzajú len knihy v elektronickej forme. Nasleduje súbor Zadania. Pod súbormi mám pdfká ako Otázky na skúšku, zadávací hárok, harmonogram prednášok a podobne. Sú to organizačné veci, ktoré nie je treba dávať do zvlášť súborov, lebo ich zvyčajne nie je veľa.
V sekcii Zadania mám vytvorené súbory už pre jednotlivé zadania: Z1, Z2, Z3… V každom z nich mávam konkrétne pomôcky, ktoré nám boli pridelené k danému zadaniu, alebo už priamo vypracované zadania. Niekedy mám v konkrétnom súbore zadania aj súbor Konzultácie, kde si ukladám rozrobené zadania, ktoré slúžia len na konzultovanie.
Aj nazývanie konkrétnych zadaní je pre mnohých problém. Toto som sa rozhodla tiež stabilizovať a nazývam ich svojim priezviskom a číslom zadania (názorne som použila Koalu): Koala_Z1. Ak mi učiteľ zadanie vráti, nazvem ho Koala_Z1_oprava1 (nech vie, že je to prvá oprava). Ak znova, tak Koala_Z1_oprava2 atď. Takto vždy viem, ktorý súbor je ten finálny a správny. Ak Ti to prišlo v textovej forme komplikované a stratil/a si sa, tu je aj názorný obrázok. 🙂
Všetky zadania, čo vypracovávam rukou, si ukladám do ušatej obálky, na ktorej mám vždy napísaný názov predmetu, meno prednášajúceho a meno cvičiaceho (tie mená len pre pamiatku, keby ich náhodou o 25 rokov dostane aj moje dieťa). Najlepšie je mať každú inej farby – ľahšie vieš, ktorý predmet je ktorý. Každý rok som to tak robila, len tento semester som si dala všetky zelené a irituje ma to vždy, keď sa na ne pozriem (!!!). 😀
Mať poriadok v školských veciach je naozaj dôležitá vec. Veľakrát sa učitelia odvolávajú na predmety z predošlých rokov a nie je nič horšie než nevedieť, kde to máš uložené. Žijeme v dobe elektroniky a internetu, takže čím skôr sa naučíme, ako si držať poriadok v novom priestore, tým ľahšie sa nám potom bude pracovať a ušetríme samých seba zbytočného stresu.